Veelgestelde vragen

Vanaf welke leeftijd mag ik een auto huren?

Wanneer je minimaal 18 jaar bent en minimaal één jaar in bezit bent van het rijbewijs, kun je bij Youcar al een auto huren in de A of B categorie. Voor auto's in de C categorie of hoger dient de bestuurder 21 jaar of ouder te zijn en ook minimaal één jaar in bezit van het rijbewijs.

Wat is wel en niet inbegrepen bij het huren van een auto?

Het huurtarief is inclusief BTW en Allrisk-verzekering met een standaard eigen risico en het rijden van het vrije aantal kilometers dat aangegeven is. Bij Youcar zijn extra bestuurders en een schadeverzekering voor inzittenden ook inbegrepen. Exclusief zijn de brandstofkosten, meerkilometers, verlaging van het eigen risicobedrag, buitenlandverzekering en accessoires.

Hoelang is een huurdag?

  • Voor personenauto's berekenen wij een huurdag per 24 uur en dit kan starten op elk moment binnen de openingstijden.
  • Voor bestelbussen en bakwagens hanteren wij tarieven per dag of dagdeel.
  • Wanneer geldt het weekendtarief?
    
Het weekendtarief is geldig van vrijdagavond 17.00 uur tot maandagochtend 08.00 uur.

Welke tijden gelden voor een dagdeeltarief?

Een tarief voor een dagdeel is alleen mogelijk op doordeweekse dagen en alleen geldig voor bestelbussen en bakwagen. Een dagdeel loopt van:

  • Ochtend van 08:00uur tot 12:00uur
  • Middag van 13:00uur tot 17:00uur
  • Avond van 17:00uur tot 08:00uur

Mag ik met mijn rijbewijs-B een bestelbus of bakwagen huren?

Ja, elke auto die wij verhuren mag je rijden met een rijbewijs-B, dus ook alle type bestelauto's.

Kan ik de huurauto buiten de openingstijden terugbrengen?

Ja, de sleutel kun je deponeren in de sleutelkluis die op elke vestiging aanwezig is. De huurauto kan op een aangegeven parkeervak geplaatst worden en geen andere voertuigen of uitgangen blokkeren.

Omdat wij de auto niet direct kunnen controleren, blijf je verantwoordelijk voor schade en/of diefstal tot 2 uur na openingstijd.

Wat is de borg?

De borg bedraagt € 300,-. Samen met de huursom dien je de borg te voldoen per pinpas of creditcard (VISA of MASTERCARD).

Hoe snel wordt het restant van mijn borgsom teruggestort?

Bij pinbetaling zal de borg uiterlijk in 2 werkdagen teruggestort zijn op je rekening.

Wat houdt een eigen risico in?

Wij hanteren een eigen risico bij het verhuren van een auto. Dat houdt in dat wanneer je schade rijdt, wij de schade tot de maximale hoogte van het eigen risico kunnen doorbelasten. Zijn de schadekosten lager dan het eigen risico, dan worden alleen de werkelijke kosten doorbelast. Zijn de kosten hoger dan het eigen risico, dan wordt maximaal het afgesproken eigen risico in rekening gebracht. Wij bieden de mogelijkheid om het eigen risico te verlagen (zie hieronder).

Hoe hoog bedraagt het standaard eigen risico?

Het standaard eigen risico per schadegeval bedraagt voor:


  • Personenauto's € 1.000,-
  • 
Bestel- en verhuiswagens € 1.000,-
  • Bestel- en verhuiswagens bij schade aan het dak (boven de 1,80m vanaf de grond) een verhoogd eigen risico van € 1.500,- voor particulieren en € 5.000,- voor bedrijven.

Wat houdt eigen risico verlagen in?

U kunt het standaard eigen risico verlagen bij:


  • Personenauto's naar € 300,- per schadegeval voor € 8,00 per dag.

  • Personenbus en bestel- en verhuiswagens (m.u.v. bakwagens) naar € 375,- per schadegeval voor € 12,00 per dag.

  • Bakwagens (20m3 met laadlift) naar € 500,- per schadegeval voor € 15,00 per dag.

Geldt er een risicotoeslag voor jonge bestuurders?

Er geldt ten alle tijde een risicotoeslag voor bestuurders onder de 24 jaar van € 150,- op het eigen risico.

Wat heb ik nodig om een auto te huren?

Voor het huren van een auto vragen wij een dubbele legitimatie in de vorm van een geldig rijbewijs en daarnaast een paspoort of ID-kaart. Je moet een Nederlands woon- of verblijfadres hebben en als hierom gevraagd wordt dien je een verificatie hiervan te tonen.

Wat moet ik doen bij pech of schade onderweg en bij diefstal of vermissing van de huurauto?

Maak hiervan direct melding op de betreffende Youcar vestiging. Binnen openingstijden bel je met +31 (0)182 621 806 en buiten openingstijden +31 (0)85 483 54 30.
Bij schade vul altijd een schadeformulier in, maak foto's en neem eventueel contact op met de politie.

Mag ik met een huurauto naar het buitenland?

Je dient vooraf schriftelijke toestemming te hebben van ons als de reis met een huurauto naar het buitenland gaat.
Bij reizen naar het buitenland en dat u daarmee de dekking heeft van 24/7 pechhulp, geldt een verplichte toeslag van € 5,- per dag (met een maximum van € 50,-).

Na de schriftelijke toestemming kun je in Europa reizen binnen het toegestane reisgebied: Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Hoe is de auto verzekerd?

De auto is All-risk verzekerd inclusief Schade Verzekering Inzittenden (SVI). Vervangend vervoer is gedekt onder de verzekeringsvoorwaarden.

Moet ik de huurauto met een volle tank inleveren?

De huurauto krijg je altijd met een volle tank mee. Wij verzoeken ook het voertuig weer volgetankt in te leveren. Daarnaast vragen wij de tankbon te laten zien of achter te laten in de auto. Mocht dit voltanken niet mogelijk zijn, dan tanken wij het voertuig af. Voor deze tankservice berekenen wij € 5,-.

Zijn de huurauto's altijd en direct beschikbaar?

Als je online een reserveringsaanvraag indient, ontvang je van ons per e-mail een bevestiging als de reservering definitief is. Wij streven ernaar dit te doen binnen een uur tijdens openingstijden. Hoe eerder u reserveert, hoe groter de kans dat de gewenste auto beschikbaar is. Wij garanderen alleen een huurklasse, geen specifiek merk of type, maar proberen dit wel te verzorgen naar wens als een voorkeur aangegeven is.

Wat gebeurt er als ik een bekeuring heb gereden?

De bekeuring of beschikking wordt in 1e instantie naar ons gestuurd. In veel gevallen sturen wij dit retour naar CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau), waarna CJIB de beschikking naar de huurder/bestuurder stuurt. In de overige gevallen wordt het boetebedrag aan de huurder/bestuurder direct doorbelast met een verhoging van € 12,10 administratiekosten. Let op in dit geval dat je alleen de factuur aan ons betaald, wij hebben namelijk al het bedrag voldaan aan de betreffende instantie.

Mag er in de auto's gerookt worden?

In de huurauto mag niet gerookt worden, ook niet met het raam open. De boete voor roken in de huurauto bedraagt minimaal € 150,-.

Kan ik een reservering kosteloos annuleren?

Een reservering annuleren kan tot 24 uur voorafgaand de huurperiode altijd kosteloos.